Vire Terveysmessut

Ohjatut tunnit

VIRE-LAVA  |  ILMA-LAVA  |  LIEKKI-LAVA

VIRE-LAVA

Lauantai 20.1.

Klo 11–12 BODYATTACK 55
(Niko Viskari, GoGo Liikuntakeskus, Les Mills)

Les Mills BODYATTACK -tunnilla kunto kohoaa huomaamatta! Musiikki on niin mukaansatempaavaa ja ohjaaja niin kannustava, että jokainen löytää sisäisen urheilijansa tältä tunnilta. Tunti kehittää niin voimaa, ketteryyttä kuin nopeuttakin.

Klo 12–13 BODYJAM 55
(Mirka Niininen, GoGo Liikuntakeskus)

Les Mills BODYJAM -tunnilla vapautat sisäisen tanssijasi! Tällä tunnilla musiikki vie sinut mennessään ja samalla hiki virtaa.

Klo 13.15–13.45 BARRE 30
(Mirka Niininen, GoGo Liikuntakeskus)

Les Mills BARRE on täysin uudenlainen yhdistelmä kuntoilua ja balettia. Tällä tunnilla kasvat pituutta ainakin pari senttiä ja lähdet ryhdikkäänä ja hymyillen kotiin. Les Mills Barre -tunnit löytyvät ensimmäisenä Suomessa GoGolta!

Klo 14–15 BODYBALANCE 55
(Niko Viskari, GoGo Liikuntakeskus, Les Mills)

Les Mills BODYBALANCE yhdistää joogan, pilateksen ja taijin mielenkiintoisella tavalla. Kehität koko kropan liikkuvuutta, tasapainoa sekä hyvinvointia. Ihanan loppurentoutuksen rentouttamana lähdet virkeänä kotiin.

Klo 15.15 Mindfulness-MBSR – stressinhallintaa
(Leena Pennanen)

Koe Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän helpot harjoitukset. Saat ymmärtämystä, siitä mitä harjoittamisessa tapahtuu ja miksi ”tylsältäkin” tuntuva harjoitus muuttaa positiivisesti aivoja ja mieltä. Sopii kaikille.

16.00 PILATES & HYVINVOIVA SELKÄ
Pilates tunti 60 min.

Pilates on harjoittelumuoto jossa yhdistyvät sekä kehon että mielen hallinta. Pilates harjoittelu lisää voimaa ja liikkuvuutta, se sopii monipuolisuutensa vuoksi monille. Pilateksella on pitkät juuret, menetelmä on saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1883-1967) luoma kehonhallintatekniikka. Fysioterapeutti ja pilates-ohjaaja Anu Lehtimäki TAIKA:sta tutustuttaa lajiin ja ohjaa selkää hellivät ja vahvistavat liikkeet. Anun ohjaama lempeä  TAIKA Pilates on perustason tunti, joka sopii sekä ensikertalaisille että edistyneille lempeään kehonhuoltoon. Tunti sisältää: hengitys- ja liikkuvuusharjoituksia kehon keskustaa ja liikekontrollia unohtamatta. Tunti päättyy palauttavaan loppurentoutukseen. Harjoitusten jälkeen olo on energinen ja lämmin mutta ei hikinen. Lämpimästi tervetuloa!

Sunnuntai 21.1.

Klo 11–12 BODYCOMBAT 55
(Michael Steenhouwer, Les Mills, GoGo Liikuntakeskus)

Les Mills BODYCOMBAT on energinen nyrkkeily- ja itsepuolustuslajeihin perustuva treeni, jossa vapautat sisäisen taistelijasi!

Klo 12.15–12.45 GRIT CARDIO 30
(Michael Steenhouwer)

Les Mills GRIT CARDIO on 30 minuutin HIIT (High Intensity Interval Training) -treeni, jossa nostat sykkeet täysin uudelle tasolle.

Klo 13.00 Qigong

Qigong on kaikille sopivia meditatiivisia liikesarjoja.
Rentouttava hengitys rauhoittaa ja keskittynyt mieli vahvistaa energian kiertoa kehossa.

Klo 14.00 Yin-joogaa
Katri Syvärinen ohjaa rentouttavan yin-joogatunnin.

Klo 15.00 Äijäjooga
(Tampereen seudun Joogayhdistys)

Äijäjooga on rentoa joogaa miesporukalla ilman sen kummempia odotuksia tai vaatimuksia. Tule sellaisena kuin olet, aiempaa kokemusta ei tarvita. Mitä kankeampi olet, sen parempi, sillä silloin huomaat edistymisen nopeammin. Avoin mieli ja väljät vaatteet varusteina riittävät.
Tuloksena hyvä olo ja rauhallinen mieli.

klo 16.00 Rauhaa ja iloa meditaatiosta
(Teija Enoranta, Varuna)

Tehdään levottomallekin sielulle sopivia meditaatioharjoituksia kundaliinijoogan perinteestä


ILMA-LAVA

Lauantai 20.1.

Klo 11.00 Tuolijooga
(Tampereen seudun Joogayhdistys)

Tuolijooga – istumajooga – toimistojooga; rakkaalla lapsella on monta nimeä! Tämä joogaharjoitus toteutetaan tuolilla istuen ja se sopii lähes kaikille ikään tai kuntoon katsomatta. Päämääränä on hengityksen ja liikkeen yhdistäminen niin, että keho notkistuu ja samalla mieli virkistyy. Rentoutuminen harjoituksen päätteeksi sujuu sekin tuolilla istuen. Tervetuloa kokeilemaan!

Klo 11.30 Kehonhuoltoa BodyBow-kaarella
(Tunnin ohjaa BodyBow Method -valmentaja ja liikunta-alan ammattilainen Tuire Rinta)

Kehosi janoaa joustavuutta, pehmeää liikkuvuutta ja voimaa. Keskitymme selän pieneen liikkeeseen, kehonhallintaan ja toiminnalliseen venyttelyyn. Tunne liikkeen vapauttava voima. Suositusikä näytetunnille on 35–70 v. Kesto 20 minuuttia.

Klo 12.00 Kundaliinijooga
 

Klo 13.00 Äänimalja-Yin
(Sanni Haahdenmaa ja Anu Niemi, Studio Vintti)

Elämyksellinen Äänimalja-Yin nostaa joogaharjoituksen uudelle tasolle! Studio Vintin Sanni Haahdenmaa ja Anu Niemi ovat luoneet joogaharjoituksen, joka yhdistää rauhallisen Yin-joogan sekä tiibetiläisten äänimaljojen hoitavan soinnin. Yin-jooga auttaa meitä pysähtymään, kohtaamaan nykyhetken ja itsemme. Yin-asanat palauttavat kehon luontaista liikkuvuutta lihaskalvoja rauhallisesti herättelemällä. Yin-joogan pitkäkestoiset asanat luovat tilaa kehoon: vaikutuksen tuntee välittömästi. Äänimaljat syventävät kokemusta, ja auttavat sinua päästämään irti arkikiireistä.

Klo 15.30 Astangajooga
(Tampereen Astangajoogakoulu)

Astangajoogatunnilla opetallaan asanoita sekä hengitystä ja vinyasaa eli hengityksen ja liikkeen yhteyttä. Tunti sisältää myös lyhyen loppurentoutuksen ja liikunnallisuudesta huolimatta tunti on meditatiivinen. Sopii hyvin kaikenkokoisille ja kaikenikäisille eikä vaadi aiempaa kokemusta.

Klo 15.00 Selän liikkuvuutta ja huoltoa
(Tunnin ohjaa BodyBow method -valmentaja ja OMT fysioterapeutti Arto Kojo)

Erilaiset työperäiset tai rasituksen aiheuttamat kireydet haittaavat arkeamme. BodyBow-kaaren epäsymmetrinen muoto monipuolistaa ja tehostaa selänhuoltoharjoituksia ja renouttaa kireyksiä. Tule kokemaan välitön vapautuksen tunne. Suositusikä näytetunnille on 35–70 v. Kesto 20 minuuttia.
Tunnin ohjaa BodyBow method -valmentaja ja OMT fysioterapeutti Arto Kojo.

Klo 15.30 Hellitä hetkeksi! -rentouttava jooga
(Tunnin ohjaa Mari Rantamäki, Varuna)

Annetaan lempeän, hoitavan joogaharjoituksen purkaa pois jännityksiä ja auttaa kehoa ja mieltä uusiutumaan.

Sunnuntai 21.1.

Klo 11.00 Selän liikkuvuutta ja huoltoa

Erilaiset työperäiset tai rasituksen aiheuttamat kireydet haittaavat arkeamme. BodyBowkaaren epäsymmetrinen muoto monipuolistaa ja tehostaa selänhuoltoharjoituksia ja renouttaa kireyksiä. Tule kokemaan välitön vapautuksen tunne. Suositusikä näytetunnille on 35–70 v. Kesto 20 minuuttia.

Klo 11.30 Millaista mindfulness-harjoittelu on ja miten voisin siitä hyötyä?
(Anne Pajarin Mama Bear)

Tule omakohtaisesti kokeilemaan menetelmää tutustumistunnille, jossa pääset aiheen sisään lyhyen alustuksen ja harjoitusten avulla. Harjoitustunnin myötä saat käsityksen mitä mindfulness on ja miten mindfulness-taitoja on mahdollista hyödyntää helpottaaksesi stressin oireita ja ahdistusta. Kun opit tietoisen läsnäolon taitoja, kehität samalla intuitiotasi ja priorisointitaitojasi, kykyäsi keskittyä siihen mikä on olennaisinta ja tärkeintä juuri nyt. Myötätunto ja ystävällisyys itseä – ja sitä kautta myös muita kohtaan kasvaa. Tietoisen läsnäolon myötä elämänilosi kasvaa ja sosiaaliset taidot lisääntyvät. Opit rentoutumaan ja tunnistamaan itsessäsi stressin oireet ja saat työkaluja sen helpottamiseen.

Tunnit ohjaa mindfulness-ohjaaja Anne Pajari Mama Bearista. Mama Bear on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittynyt, Tampereen Laukontorilla sijaitseva keidas, jossa toimii puurobistro-kahvila sekä mm. mindfulness-tunteja ja -kursseja ja yin joogaa tarjoava hyvinvointihuone.

Klo 12.30 Selkäjooga
(Teija Enoranta, Varuna)

Hoitava jooga sytyttää vihreät valot energian valtatielle!
Kundaliinijoogan kriya auttaa huolehtimaan selän joustavuudesta.

Klo 13.00 Äänimalja-Yin
(Sanni Haahdenmaa ja Anu Niemi, Studio Vintti)

Elämyksellinen Äänimalja-Yin nostaa joogaharjoituksen uudelle tasolle!
Studio Vintin Sanni Haahdenmaa ja Anu Niemi ovat luoneet joogaharjoituksen, joka yhdistää rauhallisen Yin-joogan sekä tiibetiläisten äänimaljojen hoitavan soinnin.
Yin-jooga auttaa meitä pysähtymään, kohtaamaan nykyhetken ja itsemme. Yin-asanat palauttavat kehon luontaista liikkuvuutta lihaskalvoja rauhallisesti herättelemällä. Yin-joogan pitkäkestoiset asanat luovat tilaa kehoon: vaikutuksen tuntee välittömästi. Äänimaljat syventävät kokemusta, ja auttavat sinua päästämään irti arkikiireistä.

Klo 14.00 Millaista mindfulness-harjoittelu on ja miten voisin siitä hyötyä?
(Anne Pajari, Mama Bear)

Tule omakohtaisesti kokeilemaan menetelmää tutustumistunnille, jossa pääset aiheen sisään lyhyen alustuksen ja harjoitusten avulla. Harjoitustunnin myötä saat käsityksen mitä mindfulness on ja miten mindfulness-taitoja on mahdollista hyödyntää helpottaaksesi stressin oireita ja ahdistusta. Kun opit tietoisen läsnäolon taitoja, kehität samalla intuitiotasi ja priorisointitaitojasi, kykyäsi keskittyä siihen mikä on olennaisinta ja tärkeintä juuri nyt. Myötätunto ja ystävällisyys itseä – ja sitä kautta myös muita kohtaan kasvaa. Tietoisen läsnäolon myötä elämänilosi kasvaa ja sosiaaliset taidot lisääntyvät. Opit rentoutumaan ja tunnistamaan itsessäsi stressin oireet ja saat työkaluja sen helpottamiseen.
Tunnit ohjaa mindfulness-ohjaaja Anne Pajari Mama Bearista. Mama Bear on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittynyt, Tampereen Laukontorilla sijaitseva keidas, jossa toimii puurobistro-kahvila sekä mm. mindfulness-tunteja ja -kursseja ja yin joogaa tarjoava hyvinvointihuone.

Klo 15.00 Kehonhuoltoa BodyBow-kaarella
(BodyBow Methos -valmentaja ja liikunta-alan ammattilainen Tuire Rinta)

Kehosi janoaa joustavuutta, pehmeätä liikkuvuutta ja voimaa. Keskitymme selän pieneen liikkeeseen, kehonhallintaan ja toiminnalliseen venyttelyyn. Tunne liikkeen vapauttava voima. Suositusikä  näytetunnille 35–70 v. Kesto 20 minuuttia.

Klo 15.30 Zen Center

Zenin sydämessä on oivallus todellisuuden jatkuvasti muuttuvasta luonteesta ja kaikkien eri elämänmuotojen keskinäisestä yhteydestä. Tästä syystä zen ei pohjimmiltaan tähtää edes harjoittajan henkilökohtaiseen onneen, vapautumiseen tai valaistumiseen, vaan katsoo näidenkin asioiden ylitse. Paradoksaalista kyllä, eläminen tästä näkökulmasta käsin on yleensä syvästi tyydyttävää ja mielekästä.

Zen on buddhalainen traditio, joka kehittyi Kiinassa 500-luvulla ja tuli Suomeen Japanin kautta viime vuosisadan lopulla. Zenin keskeisin harjoitus on zazen eli istumameditaatio. Zenin erilaisten meditaatioharjoitusten kautta harjoittaja oppii palaamaan nykyhetken kokemiseen yhä uudelleen. Meditaation avulla usein kaaottisesti asiasta toiseen kiirehtivä mieli rauhoittuu ja keskittyy. Kun mieli on keskittynyt ja tyyni, kokemus nykyhetkestä muuttuu. Joskus, usein intensiivisen keskittymisen jälkeen, tällainen kokemus voi olla erityisen syvä, ja silloin siihen voidaan viitata sanalla kensho, joka on japania ja tarkoittaa ”nähdä omaan mieleensä sellaisena kuin se on.”

Opettelemme zenmeditaation perusteet.


LIEKKI-LAVA

Lauantai 20.1.

Klo 11-11.30 Method Putkisto -original Dynaaminen syvävenyttely
(Ohjaajana Kirsi Nurminen)

Tutustu omaan kehoosi pintaa syvemmältä!
Method Putkisto on vartalon mallia ja muotoa muokkaava, aineenvaihduntaa vauhdittava sekä kehoa ja mieltä virkistävä menetelmä. Tunnilla opit tuntemaan oman kehosi ja saat työkaluja kehosi kokonaisvaltaisen tasapainon löytämiseen. Method Putkisto lisää vartalosi notkeutta, liikkuvuutta ja voimaa. Se vapauttaa kehosi sen optimiasentoon. Tavoitteena on liikkumisen vapaus läpi koko elämän.

Klo 11.30-12 Method Putkisto 3D Luonnollinen kasvoklinikka
(Ohjaajana Elina Heinisuo)

Pää vartalon kruunuksi – kaunistu ja kohota kasvosi luonnollisin keinoin! Vapaudu olemaan oma itsesi. Virkisty, rentoudu ja näytä vuosia nuoremmalta.
Method Putkisto 3D Luonnollinen kasvoklinikka on kolmiulotteinen menetelmä ylävartalon asennon parantamiseen, niskan ja kaulan tukeen ja liikkeiden hallintaan, pään oikeaan kannatukseen ja kasvolihasten optimitasapainon saavuttamiseen. Harjoitteiden avulla kaunistut luonnollisesti, poistat niska- ja hartiasärkyjä ja purennan ongelmia sekä saat keinoja parempaan ilmaisuun.

Klo 12.30, 13.30 ja 14.30 ohjatut tutustumiset Taiji:hin
(Järjestäjänä Taiji-koulu ITCCA Tampere ry)

Tule tutustumaan taijiin! Aloitamme perusmuodon 1 . osan esittelyllä. Sen jälkeen opetellaan yhdessä taolaisia lämmittelyharjoituksia ja tutustutaan muodon ensimmäisiin liikkeisiin. Tutustumistunnin kesto on 30–40 min ja se sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, eikä vaadi erityisiä varusteita.

ITCCA Tampere ry opettaa alkuperäistä Yang-tyylisuunnan taijia. Taiji koostuu sarjasta hitaita, pyöreitä ja pehmeitä liikkeitä, joilla on juurensa ikivanhassa kiinalaisessa itsepuolustustaidossa. Yhdessä qigongin kanssa taiji tasapainottaa ja vahvistaa harrastajansa elinvoimaa.

Taiji ja qigong

  • Edistävät terveyttä ja hyvinvointia
  • Parantavat keskittymiskykyä ja kehotietoisuutta
  • Lisäävät harmoniaa, iloa ja sisäistä voimaa
  • Sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Lisätietoja www.itcca.fi

Taiji-koulu ITCCA Tampere ry esittäytyy Liekki-tilassa la ja su klo 12–15.30.

Sunnuntai 21.1.

Klo 11-12 Method Putkisto Body Up
(Ohjaajana Pia Rauhalahti)

Suorituksen sijaan elämys, joka tekee kehosta mukavan ja mukautuvan kaikissa elämäntilanteissa!
Ryhdin ja terveyden välillä on yhteys. Method Putkisto Body Up on luonnollisen liikkeen ja vapaasti liikkuvan kehon harjoittelumalli, joka rakentaa ryhdistä dynaamisen ja joustavan. Tule mukaan ja koe vaikutus omassa kehossasi.

Klo 12.30, 13.30 ja 14.30 ohjatut tutustumiset Taiji:hin
(Järjestäjänä Taiji-koulu ITCCA Tampere ry)

Tule tutustumaan taijiin! Aloitamme perusmuodon 1 . osan esittelyllä. Sen jälkeen opetellaan yhdessä taolaisia lämmittelyharjoituksia ja tutustutaan muodon ensimmäisiin liikkeisiin. Tutustumistunnin kesto on 30–40 min ja se sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, eikä vaadi erityisiä varusteita.

ITCCA Tampere ry opettaa alkuperäistä Yang-tyylisuunnan taijia. Taiji koostuu sarjasta hitaita, pyöreitä ja pehmeitä liikkeitä, joilla on juurensa ikivanhassa kiinalaisessa itsepuolustustaidossa. Yhdessä qigongin kanssa taiji tasapainottaa ja vahvistaa harrastajansa elinvoimaa.

Taiji ja qigong

  • Edistävät terveyttä ja hyvinvointia
  • Parantavat keskittymiskykyä ja kehotietoisuutta
  • Lisäävät harmoniaa, iloa ja sisäistä voimaa
  • Sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Lisätietoja www.itcca.fi

Taiji-koulu ITCCA Tampere ry esittäytyy Liekki-tilassa la ja su klo 12–15.30.